W tym wpisie zamieszczam wyzwanie, które odbywa się na Facebooku i Instagramie, w którym przez 5 dni będziemy ograniczać multimedia w naszych domach angażując nasze dzieci (i siebie) w życie domowe.

UWAGA UPDATE (28marca):

U DOŁU WPISU ZNAJDZIESZ PLIK Z CAŁYM WYZWANIEM DO POBRANIA I DRUKU

DZIEŃ 1

ROZPOZNANIE PROBLEMU

Dzisiaj korzystamy z multimediów tak jak zwykle. Niech rodzina jeszcze nie wie co się szykuje.

BARDZO WAŻNE: Zwróć uwagę na to ile czasu spędzacie przed ekranem i do czego służą Wam multimedia w dzień powszedni?

ZADANIE 1.

DZISIAJ MIERZYMY SOBIE I DZIECIOM CZAS JAKI SPĘDZAMY PRZED EKRANEM. UCZCIWIE. STARAMY SIĘ ZAPISAĆ ILE Z TEGO CZASU TO PRACA, ILE NAUKA, A ILE ROZRYWKA.

Przygotuj sobie kartkę i długopis. Notuj godzinę rozpoczęcia i godzinę zakończenia korzystania z multimediów. Wieczorem wszystko podlicz.

(pomocne mogą być takie funkcje w telefonie jak: Czas przed ekranem na iOS czy Cyfrowa równowaga na Android Super jeśli z nich korzystasz. Istnieją również aplikacje, które mierzą nasz czas spędzony na poszczególnych aktywnościach w sieci)

Jeśli natomiast nie masz takich funkcji w telefonie ustawionych to polecam ustawić je czym prędzej! Raporty przychodzą z reguły tygodniowe. Chyba, że za wczasu ustawisz limity na korzystanie z konkretnych aplikacji.

ZAD. 2. ODPOWIEDZ SOBIE NA KILKA PODSTAWOWYCH PYTAŃ:

Każdy w wolności, uczciwie przed samym sobą:

  1. Do czego głównie służą nam multimedia w rodzinie? Teraz, obecnie?

      Czy jest to praca, nauka, a może rozrywka?

– Zaznacz w kole jak ta sytuacja procentowo wygląda u członków rodziny?

– Ile procent całego czasu spędzonego przed ekranem zajmuje:

– praca

-nauka

-rozrywka

2. Weź kartkę i długopis: narysuj po jednym kole dla każdego z domowników. Określ i zaznacz procentowo (mniej więcej) ile czasu dla każdego członka rodziny przypada na pracę, naukę i rozrywkę.

3. Praca i nauka to punkty obowiązkowe w naszym życiu. Możemy się jedynie przyjrzeć jak efektywnie pracujemy i uczymy się. Czy przy okazji nie marnujemy czasu na zerknięcie co tam słychać na ulubionym portalu? Bezcelowo scrollujemy Facebooka i Instagram?

Odpoczynek i rozrywka są niemniej ważne. Ale czy całe zwierają się w świecie wirtualnym? Czy jakiejś części? Jeśli tak to w jakiej?

4. Starsze dzieci naprawdę sporo czasu spędzają obecnie na nauce przed komputerem: przerażająco dużo! Dzieci w klasach 1-3 wydaje mi się mają ten czas jeszcze umiarkowany, mieści się on w 2 godzinach z reguły.

Ile czasu realnie Twoje dzieci spędzają przed ekranem na lekcjach on-line? Ile czasu zajmuje obejrzenie filmików wysłanych przez nauczycieli?

Wpisz orientacyjnie.

5. Wypisz wszystkie sprzęty multimedialne jakie macie w domu, zaznacz ilość i wpisz do kogo należą:

Sprzęty wspólne oznacz literą W

Do kogo należą? Czy dzieci poniżej 12 roku życia posiadają własny smartfon, tablet czy komputer? Jeśli tak to dlaczego? Dostały w prezencie? Sami im kupiliśmy zwabieni panującą modą?

6. Czy nasze dzieci mają nieograniczony dostęp do Internetu? Jeśli tak to dlaczego?

7. Czy kontrolujemy co nasze dzieci oglądają w TV i w sieci? Czy korzystamy z ustawień kontroli rodzicielskiej?

ZAD. 3 PRZECZYTAJ ARTYKUŁ

(zajmie Ci to ok.15-20 min.), ale jest to lektura niezbędna, by lepiej zrozumieć mechanizmy, wg jakich funkcjonuje organizm dzieci eksponowanych zbyt wcześnie i nadmiernie na działanie wysokich technologii.

WYZWANIE DZIEŃ 1 DO POBRANIA I DRUKU

DZIEŃ 2

PORZĄDKUJEMY DZIECIĘCE ZABAWKI

ZAD.1. ODPOWIEDZ NA KILKA PYTAŃ

CO NAJBARDZIEJ PORUSZYŁO CIĘ W ARTYKULE Z DNIA WCZORAJSZEGO?

CZY TWOJE DZIECI MIAŁY/MAJĄ KTÓRYŚ Z WYMIENIONYCH W NIM PROBLEMÓW ROZWOJOWYCH?

CZY TWOJE DZIECI BYŁY WCZEŚNIE WYSTAWIONE NA EKSPOZYCJĘ TECHNOLOGII WYSOKICH?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ZAD. 2

NA PODSTAWIE WCZORAJSZYCH OBSERWACJI DOPASUJ SWOJE WYNIKI DO JEDNEGO Z TRZECH SCENARIUSZY, KTÓRY W NAJBARDZIEJ ZBLIŻONY SPOSÓB OPISUJE AKTYWNOŚĆ TWOJEJ RODZINY W SIECI.

Scenariusz 1 – JEST BARDZO ŹLE. MULTIMEDIA RZĄDZĄ NAMI. NIE MAMY DOBRYCH RELACJI W RODZINIE. KAŻDY ŻYJE OSOBNO W SWOIM WIRTUALNYM ŚWIECIE. NIE MAMY CZASU BY BYĆ ZE SOBĄ. KONIECZNIE MUSIMY TO ZMIENIĆ!

Po przebudzeniu rano sprawdzam pogodę, wiadomości, media społecznościowe – jeszcze zanim wstanę. Dzieci budzi budzik w smartfonach. Telefony trzymają pod poduszkami. I tak nie zejdą na śniadanie, bo pewnie do późna grały, więc jadę do pracy. Poradzą sobie. Po przyjściu do pracy  sprawdzam wiadomości służbowe. Odpisuję, planuję dzień w notatkach na smartfonie. Czas popracować, podzwonić. W czasie przerwy śniadaniowej przejrzę kilka śmiesznych zdjęć/memów od kolegów z pracy. Sprawdzam co słychać na Facebook’u. Dzieci w tym czasie po lekcjach zdalnych grają aż do mojego powrotu z pracy. Nawet nie do końca wiem w co grają i co oglądają. Są już duzi to chyba i odpowiedzialni. Po pracy czas na małe zakupy: lista zakupów w smartfonie. Wracam do domu, dzieci zapatrzone w ekrany. Nie chce im się nawet przyjść i przywitać. Czekają aż zrobię obiad. Ale zanim to, wyniosę jeszcze śmieci i wyprowadzę psa. Wstawiam obiad. Czekając aż ziemniaki się ugotują dzwonię do męża – muszę opowiedzieć co dzisiaj się wydarzyło. Nie odbiera, napisze więc. I tak lepiej nam pisać ze sobą niż rozmawiać. W międzyczasie dzwoni szef-o nie! Zapomniałam zrobić bardzo ważnej rzeczy. A właściwie nie zdążyłam… Muszę to zrobić do 20:00. Zdążę. Wołam dzieci na obiad. Raz nie wystarczy, nie słyszą. Zadzwonię po nich. Rozmowa się nie klei, są agresywni i roszczeniowi. Jemy wpatrzeni telefony. Po obiedzie i tak już jest za późno żeby gdzieś iść czy jechać, oglądamy film. Tylko jaki? Najlepiej każdy swój. Obędzie się bez kłótni. Ups lecę zrobić zaległy raport. Dzieciaki znowu nie odrobiły prac domowych. Mają słabe oceny. Do końca roku jeszcze dużo czasu, nadrobią. Oj, znowu się zasiedziałam przed TV.

Scenariusz 2 – NIE JEST TRAGICZNIE, ALE MOGŁOBY BYĆ LEPIEJ. MIMO, ŻE SIĘ STARAMY, MULTIMEDIA ZA BARDZO NAS POCHŁANIAJĄ, NIE WYKONUJEMY NALEŻYCIE OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH, ZAWODOWYCH. MUSIMY OGRANICZYĆ MULTIMEDIA W NASZYM DOMU.

Po przebudzeniu rano wstaję, idę się umyć, przygotować śniadanie, budzę dzieci. Jemy szybkie, ale wspólne śniadanie. Dzieci wyglądają na niewyspane. Życzymy sobie miłego dnia i każdy zabiera się za swoje obowiązki. Dzieci lekcje on-line, ja jadę do pracy, mąż też. Po przyjściu do pracy sprawdzam maile, odpisuję, przygotowuję oferty, wysyłam. W przerwie śniadaniowej dzwonię do męża, chwilę rozmawiamy. Dzwonię do domu zapytać co słychać. Proszę, by dzieci wyniosły śmieci, wyprowadziły psa i posprzątały w kuchni do mojego powrotu. W drodze powrotnej robię zakupy – listę mam w spisaną na kartce. Wracam, witają mnie dzieci. Sprawdzają co przyniosłam ze sklepu. Pytam co robili – okazuje się, że nie wiele więcej poza graniem. Wykonali część rzeczy o które ich prosiłam. Nie wszystko, bo zapomnieli o śmieciach. Wstawiam obiad, w międzyczasie kończę czytać książkę. Tylko kilka stron zostało. Wołam dzieci na obiad. Akurat w tym samym momencie wraca mąż z pracy. Siada z nami na chwilę, ale nakłada sobie na talerz i speszy się przed TV, bo zaraz zaczyna się serwis informacyjny.

Dzieci oznajmiają mi, że w szkole wszystko ok, nie mam się o nic martwić, a dzisiaj wieczorem umówiły się ze znajomymi, żeby pograć w jakąś nową grę. Oni grają, mąż ogląda, ja idę się wykąpać i zacznę czytać kolejną książkę.

Scenariusz 3 – JEST BARDZO DOBRZE, POTRAFIMY ROZSĄDNIE KORZYSTAĆ Z MULTIMEDIÓW, MAMY DOBRE RELACJE W RODZINIE. NASZE DZIECI SĄ UWAŻNE I EMPATYCZNE. JESTEŚMY DLA SIEBIE MILI. OBY TAK DALEJ!

Po przebudzeniu otwieram okno i sprawdzam jaka jest pogoda. Oddycham chwilę świeżym powietrzem żeby się obudzić i dobrze nastroić. Idę się umyć, ubrać i przygotować śniadanie. Budzę dzieci. Przychodzą wyspane i ubrane. Nawet pomagają. Przychodzi mąż. Jemy szybkie, ale wspólne śniadanie. Życzymy sobie miłego dnia. Zabieramy się za swoje obowiązki. Dzieci za lekcje zdalne, my jedziemy do pracy. Umawiamy się, że od razu po obiedzie jedziemy na wycieczkę rowerową. Dojeżdzam do pracy, sprawdzam wiadomości, odpisuję na maile. W przerwie śniadaniowej dzwonię do męża i dzieci. Proszę je aby wyniosły śmieci, wyprowadziły psa i posprzątały w kuchni zanim wrócę z pracy. Szef zwalnia mnie z pracy wcześniej, bo wyjątkowo efektywnie wykonywałam dziś swoje zadania. W drodze powrotnej robię zakupy. Dom zastaje czystszy niż rano go opuszczałam. Dzieci biegną się przywitać. Zrobiły wszystko o co prosiłam, a nawet więcej! Pytają czy mogą mi w czymś pomóc. Jemy obiad rozmawiając. Dzieciom dobrze idzie nauka. Chcą się wybrać do biblioteki. Jedziemy tam razem rowerami – w końcu mieliśmy zaplanowaną małą wycieczkę. Po powrocie dzieci pytają czy mogą pograć godzinę. Zgadzam się, ale pod warunkiem, że nie później niż do 21:00. Mąż proponuje mi małą randkę, z chęcią z zgadzam, rozmawiamy długo, świetnie się dogadujemy.

ZAD. 3

Zrób generalny przegląd zabawek w pokojach dziecięcych

– ile dzieci mają zabawek?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

– czy są w użyciu?

……………………………………………………………………………

– może sporo jest zapomnianych? (jeśli tak niepotrzebne przekaż dalej, zepsute wyrzuć)

Uwaga: Jeśli dzieci są już w takim wieku, że same robią porządki to dzisiaj wyjątkowo zróbcie to razem, pomóż im, pokaż jak porządkować (bo prawdopodobnie same niczego nie wyrzucą)

àByć może młodszym dzieciom trzeba będzie uporządkować zabawki w czasie ich nieobecności, późnym wieczorem (bo prawdopodobnie same niczego nie wyrzucą)

– czy są wśród tych zabawek zabawki elektroniczne? (wszelkie grające, świecące, migające?)

…………………………………………………………………………….

– jeśli tak to czy dzieci chętnie się nimi bawią? Są ich ulubionymi?

……………………………………………………………………………..

Postaraj się je wyeliminować lub przynajmniej ogranicz ich ilość na początek – młodszym dzieciom w wieku do 3 lat zabawki tego typu mogą zaburzać i spowalniać prawidłowy rozwój mowy. 

PRZYGOTUJ MŁODSZYM DZIECIOM (2-7 LAT) KARTONY NA ZABAWKI

Kartony będę służyły nie po to, by podzielić zabawki na 2 – 3 porcje (będziesz je wymieniać najrzadziej co miesiąc)

Z CZASEM ZOBACZYSZ, ŻE ZAINTERESOWANIE DZIECI ZABAWKAMI WZROŚNIE

BYĆ MOŻE JEDEN DZIEŃ/ WIECZÓR NIE WYSTARCZY NA PORZĄDKI W POKOJACH JEŚLI MACIE WIĘCEJ RZECZY lub DUŻO DZIECI😉

Chodzi tu głównie o to, by załapać bakcyla i:

– uświadomić sobie ile rzeczy mamy, a z ilu rzeczywiście korzystamy

– zwrócić uwagę na to jak dbamy o własną przestrzeń, w której na co dzień żyjemy,

– nie zagracać nadmiernie pokoi dziecięcych PO TO, BY TA PRZESTRZEŃ BYŁA PRZYJAZNA.

Powodzenia!

WYZWANIE DZIEŃ 2 DO POBRANIA I DRUKU

DZIEŃ 3

ROBIMY PRZEGLĄD DOMOWEJ BIBLIOTECZKI

ZAD.1

ODPOWIEDZ NA PYTANIA:

  1. JAKIE KSIĄŻKI MAMY W DOMOWEJ BIBLIOTECZCE?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • CZY SAMI CZYTAMY KSIĄŻKI?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

  • JEŚLI NIE TO DLACZEGO? JEŚLI TAK TO JAKIE?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

  • CZY CZYTAMY DZIECIOM?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

  • CZY MAMY SPECJALNĄ PORĘ W DOMU PRZEZNACZONĄ NA CZYTANIE?

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

  • CZY DZIECI LUBIĄ OGLĄDAĆ OBRAZKI I CZYTAĆ?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

  • JEŚLI TAK TO ILE CZAS DZIENNIE SPĘDZAJĄ Z KSIĄŻKAMI? (POZA PODRĘCZNIKAMI)

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

  • CZY ODWIEDZAMY Z DZEĆMI BIBLIOTEKĘ MIEJSKĄ?

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

ZAD. 2

PRZECZYTAJ O ZASADZIE 3-6-9-12.

A MOŻE JUŻ JĄ ZNASZ?

ZWERYFIKUJ CZY DOSTĘP DO MULTIMEDIÓW JEST W WASZYM DOMU REALIZOWANY NA KSZTAŁT PODOBNY DO TEJ ZASADY.

Zasada 3-6-9-12 precyzuje, przed jakim wiekiem nie powinno się wprowadzać jakiego rodzaju ekranu. Została stworzona w 2011r. przez Serge’a Tisserona (francuskiego psychologa i psychiatrę)

TELEWIZJA PO TRZECIM ROKUŻYCIA

– 3 lata – oglądanie telewizji po trzecim roku życia. Przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia oglądanie bajek  i TV nie przynosi dziecku korzyści, bo nie odróżnia ono rzeczywistości od fikcji. W tym wieku bowiem tworzy ono własne punkty orientacyjne związane z czasem i z przestrzenią. Dzieje się to dzięki słuchanym bajkom i historiom, które dorośli mu czytają i opowiadają. Spędzanie czasu przed ekranem może utrudnić dziecku spontaniczne interakcje z otoczeniem. A to właśnie one pomagają mu w poznawaniu świata.

GRY KOMPUTEROWE PO SZÓSTYM ROKU ŻYCIA

– 6 lat – gry komputerowe po 6 roku życia. Gry komputerowe przed osiągnieciem tego wieku zmniejszają kreatywność dziecka i hamują rozwój jego wyobraźni.

INTERNET PO DZIEWIĄTYM ROKU ŻYCIA

– 9 lat – Internet niesie za sobą wiele niebezpieczeństw, nie tylko dla dzieci. Przed 9 rokiem życia dziecko nie jest gotowe, żeby stawić czoło ilości informacji, które może w nim znaleźć. Dlatego należy wyjaśnić mu trzy podstawowe pojęcia związane z siecią. Wszystko, co umieścimy w Internecie, zostanie tam na zawsze, każdy może mieć do tego dostęp i nie wszystkie informacje w Internecie są prawdziwe.

WŁASNY SMARTPHONE PO 12 ROKU ŻYCIA

-12 lat – dziecko nie powinno mieć własnego smartphona ani komputera przed ukończeniem 12 roku życia. Szczególnie ze względu na nieograniczony dostęp do Internetu i do portali społecznościowych. Tak więc tym wieku należy ustalić zasady korzystania z sieci, ale pod nadzorem rodziców i jedynie w określonych momentach dnia.

                                                                                   (źródło: wychowanietoprzygoda.pl)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ZAD.3

PRZEJRZYJ WASZĄ I DZIECIĘCĄ BIBLIOTECZKĘ.

Może macie w niej książki, do których nawet nie zajrzeliście?

A może jest wyjątkowo uboga i trzeba uzupełnić ją o odpowiednie do wieku pozycje?

Mamy na rynku ogromny wybór wspaniałych książek z pięknymi ilustracjami. Mądrych i pouczających historii. Naprawdę świat książek nie kończy się jedynie na baśniach Andersena i wierszach Tuwima. Warto wymieniać się nimi nawet ze znajomymi, żeby były w obiegu. Nie musimy wydawać od razu majątku na książki nowe, mnóstwo leży w naszych domach zapomnianych, odłożonych, a mogłyby posłużyć innym!

A może nasze dzieci nie umieją jeszcze czytać?

Wcale nie muszą umieć czytać, by sięgać po nie! Na początku dla młodsze dzieci świetnie uczą się, poznają świat właśnie przeglądając książeczki z obrazkami.

– Wyrzuć książki kompletnie zniszczone i nie nadające się do naprawy.

– zdatne do naprawy sklej lub przygotuj z nich materiał na prace plastyczne (ja tak robię). Z książek o miękkim papierze, które już pierwszy żywot mają za sobą wydobywam drugi: wycinam ilustracje, które służą nam do kolażu.

– przejrzyj książki, które macie, wydaj te, których nikt już nie czyta

– zachowaj te, które są nagrodami, pamiątkami

– zrób listę brakujących Twoim zdaniem i staraj się uzupełniać co jakiś czas (nowy nabytek – większe zainteresowanie)

                                                                                                                      POWODZENIA!

                                                                                                                                    Paulina

WYZWANIE DZIEŃ 3 DO POBRANIA I DRUKU

DZIEŃ 4

GOTUJEMY KREATYWNIE

Kuchnia to serce domu, spędzamy w niej codziennie sporo czasu. Czy dzieci towarzyszą nam i przygotowują

Uporządkowaliśmy już przestrzeń w pokojach dziecięcych, przejrzeliśmy domową biblioteczkę, dzisiaj przyszedł czas byśmy wzięli na tapetę naszą kuchnię i spokojnie: nie będziemy dziś niczego porządkowali, wręcz przeciwnie!

Pamiętacie program „Gotowi do gotowania”? Czekają nas dziś podobne emocje jak jego uczestników!

ZAD. 1

PRZECZYTAJ KILKA FAKTÓW NA TEMAT OGLĄDANIA TV I FILMIKÓW PODCZAS JEDZENIA:

– oglądając podczas jedzenia mózg nie  rejestruje ok. 1/4 tego co zjemy. Mózg później notuje i sygnalizuje o uczuciu sytości. W efekcie jemy więcej niż powinniśmy.

– kiedy oglądamy jedząc mózg jest rozproszony i nie odczuwamy tak bardzo smaku i satysfakcji z jedzenia

– oglądanie TV podczas jedzenia spowalnia metabolizm i spalanie tłuszczu.

– narażamy się na częstsze występowanie niestrawności

– brak interakcji z rodziną. Nie rozmawiamy ze sobą patrząc na ekrany. Uwaga jest na tyle rozproszona, że nie są to dobre warunki do pielęgnowania więzi rodzinnych. Nawet jeśli wydaje nam się, że TV i jedzenie na raz mamy to opanowane do perfekcji.

– wybiórczość jedzenia u dzieci ma swoje źródło w problemach z integracją sensoryczną (czyli nie dostatecznie wykształconych zmysłów)

NAWIASEM MÓWIĄC MOIM OSOBISTYM ZDANIEM PROBLEMY DZIECI Z INTEGRACJĄ SENSORYCZNĄ TO W OGROMNEJ MIERZE WINA DOROSŁYCH: NADMIARU MULTIMEDIÓW.

ZAD.2.

ODPOWIEDZ NA PYTANIA:

  1. Kto w Waszym domu głównie przygotowuje posiłki?

…………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Czy gotujecie wspólnie?

…………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Czy jadacie wspólne posiłki?

………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Czy dzieci potrafią przygotować śniadanie, kolację, prosty deser?

………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Czy podczas jedzenia oglądacie TV?

………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Jecie przy stole czy dzieci biorą talerze i uciekają do sąsiedniego pokoju przed telewizor?

………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Kto z reguły nakrywa do stołu?

…………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Kto robi zakupy spożywcze?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

  • Kto z reguły sprząta po posiłkach?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ZAD.3

PRZYGOTUJ NA STOLE KILKA PRODUKTÓW: W ZALEŻNOŚCI OD TEGO CO CHCESZ DZIŚ PRZYRZĄDZIĆ Z DZIEĆMI DO JEDZENIA, ale tak żeby miały wybór, żeby dało się stworzyć przynajmniej dwie propozycje dań.

POŁÓŻ NA STOLE PRODUKTY I ZRÓB burzę mózgów! NIECH DZIECI SAME WYMYŚLĄ DZIŚ CO MOŻNA PRZYGOTOWAĆ Z PRODUKTÓW, KTÓRE MACIE. Jeśli czegoś brakuje-spacerek do sklepu nie zaszkodzi!

Wszystkie aktywności, które odciągają nas od multimediów są wskazane!

POZWÓL DZIŚ NA DZIECIĘCĄ KREATYWNOŚĆ. Zadbaj o bezpieczeństwo (młodsze dzieci nie przygotują samodzielnie obiadu), ale wszelkie czynności typu krojenie, przyprawianie, mieszanie, dekorowanie – są jak najbardziej na TAK!

– śniadanie: np. (mleko, musli, rodzynki, bułki, masło, dżem, ser, wędlina)

– obiad : np. ( kasza, ryż, makaron, mięso, ryba, sos, warzywa, pomidory w puszce, żółty ser, może jakaś zupa? – będzie dużo do krojenia)

– deser : ( koktajl owocowy, kisiel, budyń, owoce pod kruszonką )

– kolacja : (jajka, mleko, chleb, papryka, masło, wędlina, ser, miód, dżem)

POCHWALCIE SIĘ SWOIMI DANIAMI!

                                                                                                                                              POWODZENIA!

DZIEŃ 4 WYZWANIA DO POBRANIA I DRUKU

DZIEŃ 5

OBOWIĄZKI, CZAS WSPÓLNY I PASJE

To już ostatni dzień wyzwania!

Dzisiaj przyjrzymy się temu jak spędzamy wspólnie czas, czy dzieci mają jakieś obowiązki domowe, czy mają czas na pasje (i pasją nie jest tutaj absolutnie oglądanie filmików na Youtubie) czyli wszystkiemu temu, co pomaga ograniczać czas spędzony przed ekranem.  

ZAD. 1

PRZECZYTAJ JAKIE OBOWIĄZKI DOMOWE MOŻNA PRZYDZIELIĆ DZIECIOM ZALEŻNIE OD WIEKU:

 3 lata:

    sprzątanie zabawek,

    odnoszenie naczyń po posiłku do kuchni,

    wyrzucanie śmieci do kosza,

    odnoszenie brudnego prania do kosza lub pralki

4 lata:

    nakrywanie do stołu,

    ścieranie kurzu,

    podlewanie kwiatów,

    pomoc w rozwieszaniu prania

6 lat:

    układanie ubrań w szafie,

    wkładanie naczyń do zmywarki,

    pomoc w zakupach,

7–9 lat:

    robienie kanapek,

    sprzątanie podłogi,

    ścielenie łóżka,

    pakowanie plecaka do szkoły

10-lat

    wynoszenie śmieci,

    dbanie o zwierzęta domowe,

    wstawianie pralki,

    sprzątanie pokoju

ZAD. 2

ODPOWIEDZ NA PYTANIA:

OBOWIĄZKI

  1. Czy nasze dzieci mają przydzielone obowiązki domowe?

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Jeśli tak to czy wykonują je chętnie czy raczej marudzą?

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Jeśli nie to zróbcie w domu naradę i porozmawiajcie z dziećmi co mogłoby stać się ich obowiązkiem. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w takich spotkaniach jeśli traktujemy je na równi.

Nie chodzi mi o to żeby nakładać zbyt dużo i zbyt trudnych do wieku obowiązków, ale wyręczanie ich bez końca do niczego dobrego nie prowadzi. Mamy wychować w pełni samodzielnych, potrafiących myśleć i decydować ludzi. A przydzielając obowiązki pokazujemy, że ten konkretny człowiek jest ważny w naszej rodzinie, że jest potrzebny i ma wpływ na życie rodzinne.

 Nie oznacza to oczywiście, że nie mają prawa do odpoczynku i rozrywki. MAJĄ! Jak najbardziej! Ale pytanie jakie są proporcje nauki i obowiązków do rozrywki?

CZAS WSPÓLNY

  • Jak spędzamy wspólny czas po pracy i po szkole?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

  • Czy mamy jakieś wspólne ulubione zajęcia? Czy raczej każdy zamyka się w pokoju i robi to co lubi?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Czy prace przydomowe np. ogrodowe wykonują tylko rodzice?

PASJE

  • Czy my i dzieci mamy pasje? Jeśli tak to jakie? WYPISZ

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Czy wspieramy zainteresowania naszych dzieci? (czy uczęszczają na zajęcia, które ich interesują? Czy wspieramy ich książkami o ulubionej tematyce?)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • A może nasze dzieci są na etapie poszukiwania zainteresowań? Jeśli tak to pozwól im na to.

Jak?

Pozwól próbować różnych zajęć, aktywności. Wiek przedszkolny, szkolny to taki czas naturalnej ciekawości świata. Jeśli już załapią jakiegoś bakcyla to warto je wspierać!

ZAD. 3

DZISIAJ ZRÓBCIE WSPÓLNIE TO CO LUBICIE NAJBARDZIEJ!

Może gra w piłkę? Może spacer po lesie? Wycieczka rowerowa albo gry planszowe? Rolki?

Pieczenie ciasta na weekend?

Może lubicie spędzać czas na Waszym ogródku?

Mamy wiosnę więc może zaplanujecie nowe rośliny na tarasie czy ogrodzie?

 Może przyda się pomoc dziadkom w pracach ogrodowych?

Wszystko co oddala nas od ekranów jak najbardziej wskazane!

                                                                                                                                                               Powodzenia!

DZIĘKUJĘ CI ZA UDZIAŁ W WYZWANIU!

                                          Paulina

WYZWANIE DZIEŃ 5 DO POBRANIA I DRUKU

CAŁE WYZWANIE DO POBRANIA TUTAJ: